Ge dina kunder en bättre upplevelse hos din e-handel

Konkurrensen är hård inom e-handelsbranschen och för att lyckas krävs att processen är smidig från start till slut för kunden. Läs vidare för enkla strategier som kan förbättra kundens upplevelse hos din e-handel.

Marknadsföring

Första steget för att dra in trafik till din e-handel är en genomtänkt marknadsföring. Skapa listor med hur du tänkt lägga upp din marknadsföringsstrategi. Utöver traditionella metoder som sökmotoroptimering kan det vara värt att testa andra metoder. Genom närvaro på sociala medier kan du öka din exponering mot potentiella kunder. Ett mer innovativt sätt att skapa trafik till din e-handelssida är originalinnehåll med exempelvis blogginlägg eller videos. Läs mer på nätet om hur du kan skapa en framgångsrisk marknadsföring.

Optimera flödet

Hela flödet från när kunden går in på e-handelssidan tills kunden får sitt paket i brevlådan ska fungera sömlöst. En tilltalande design och intuitiv användarupplevelse är första steget för att locka kunder. Att sidan är responsiv är också en förutsättning för att kunden ska känna sig trygg. När kunden går vidare och till betalningsprocessen är det viktigt med få steg för att undvika att kunden tröttnar och inte slutför köpet. Slutligen kan snabb och gärna fri frakt kan locka mer kunder till din e-handel. Det finns utbildningar om du själv vill lära dig mer om processen.